تعجب – غافلگیر کردن هواداران بیرانوند تصویر

تعجب – غافلگیر کردن: هواداران بیرانوند تصویر        

گت بلاگز اخبار اقتصادی و بازرگانی چاپ اسکناس‌های تازه با توانایی استفاده جهت نابینایان و کم بینایان

رییس‌گروه نظارت اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: جهت امکان تشخیص مبالغ اسکناس‌ها جهت روشندلان، علامات برجسته‌ای در گوشه‌ سمت چپ پایین اسکناس‌ها جهت ایجاد ا

چاپ اسکناس‌های تازه با توانایی استفاده جهت نابینایان و کم بینایان

چاپ اسکناس های تازه با توانایی استفاده جهت نابینایان و کم بینایان

عبارات مهم : اداره

رییس گروه نظارت اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی گفت: جهت امکان تشخیص مبالغ اسکناس ها جهت روشندلان، علامات برجسته ای در گوشه سمت چپ پایین اسکناس ها جهت ایجاد امکان تشخیص مبالغ به شرح زیر به چاپ رسیده است.

ایلنا نوشت:اعظم آقایی پور رییس گروه نظارت اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که به چه علت علیرغم صدور بخشنامه تسهیل خدمات جهت نابینایان و کم بینایان جهت باز کردن حساب و دریافت دسته چک بدون فرد امین همچنان بعضی از بانک ها از وجود این بخشنامه بی اطلاع هستند و برخورد مناسبی با افراد نابینا ندارند؟ گفت: اداره مطالعات و مقررات بانکی این بانک طی بخشنامه شماره ۱۳۱۱۶۴/۹۱ مورخ ۱۷/۵/۱۳۹۱ به مدیران عامل شبکه بانکی اعلام کرد نابینایان در استفاده از کلیه خدمات بانکی (به جز خدمات حساب جاری) با هیچ گونه محدودیتی مواجه نبوده و ملزم به همراه داشتن شخص دیگر نیستند.

چاپ اسکناس‌های تازه با توانایی استفاده جهت نابینایان و کم بینایان

وی افزود: نابینایان در خصوص استفاده از خدمات حساب جاری در صورتی که رسما مسئولیت های ناشی از صدور چک را بپذیرند نیازی به معرفی وکیل ندارند.

آقایی پور تصریح کرد: ادارات مرکزی هر بانک مسئولیت اطلاع رسانی مصوبات و بخشنامه های بانک مرکزی به تمامی شعب و باجه های آن بانک در تمامی کشور را بر عهده دارند و اگر به هر دلیلی بخشنامه ها به بعضی از شعب اطلاع رسانی نشده هست، مسئولیت با بانک مربوط خواهد بود.

رییس‌گروه نظارت اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: جهت امکان تشخیص مبالغ اسکناس‌ها جهت روشندلان، علامات برجسته‌ای در گوشه‌ سمت چپ پایین اسکناس‌ها جهت ایجاد ا

رییس گروه نظارت اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی ادامه داد: با توجه به ضعف عملکرد بعضی شعب بانک ها در عدم اجرای مفاد بخشنامه شماره ۱۳۱۱۶۴/۹۱ مورخ ۱۷/۵/۱۳۹۱ این بانک در زمینه استقلال افراد نابینا جهت افتتاح حساب بانکی و اخذ دسته چک، نامه شماره ۱۶۷۵۱/۹۴ مورخ ۲۷/۱/۱۳۹۴ این اداره، مراتب را جهت نظارت بر اجرای صحیح بخشنامه به اداره نظارت بر بانک های اعلام کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا همچنان بسیاری از شعب بانک ها جهت افراد دارای معلولیت و سالمندان مناسب سازی نشده است و قابل دسترس نیستند و آیا بانک مرکزی ضرورت رعایت استاندارد دسترس پذیری محیطی را جهت شهروندان دارای محدودیت به بانک ها ابلاغ کرده است یا خیر؟ افزود: طبق ماده ۲ قانون جامع حمایت از حقوق معلولین مصوب سال ۱۳۸۳ مجلس شورای اسلامی، بخشنامه های شماره ۲۶۰۰ مورخ ۷/۵/۱۳۸۷ و ۱۳۸۸۱۶/۸۸ مورخ ۲/۷/۱۳۸۸ اداره نظارت بر بانک های این بانک صادر و بر اساس آن بانک ها موظف شده است اند تدابیر مورد نیاز به منظور بهره مندی مطلوب تر جانبازان و معلولین از خدمات شبکه بانکی کشور را در کلیه شعب و واحدهای آن بانک مؤسسه اعتباری اجرا کند.

رییس گروه نظارت اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی گفت: مدیریت کل نظارت بر بانک ها و موسسات اعتباری این بانک طی بخشنامه شماره ۱۳۸۸۱۶/۸۸ مورخ ۲/۷/۱۳۸۸ به شبکه بانکی اعلام کرد علاوه بر آینده نگری امکانات مورد نیاز جهت سهولت تردد جانبازان و معلولین در ساختمان های جدیدالاحداث و همچنین برطرف نقایص موجود در شعب و واحدهای قدیمی اقدام شود.

چاپ اسکناس‌های تازه با توانایی استفاده جهت نابینایان و کم بینایان

وی خاطر نشان کرد: در جهت تکریم ارباب رجوع و با توجه به شرایط خاص و پاره ای محدودیت های فیزیکی پیش روی این عزیزان، با راه اندازی تابلو خاص جانبازان و معلولین بر روی یکی از باجه های پاسخگویی به مشتریان و مراجعین (ترجیحا نزدیک ترین باجه به درب ورودی شعب و واحدها) در صورت مراجعه این افراد، ضمن راهنمایی به باجه های مخصوص در کوتاه ترین وقت ممکن و خارج از نوبت، خدمات مورد نیاز را دریافت کند.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که بانک مرکزی و سیستم بانکی جهت دسترس پذیری خدمات بانکی جهت افراد نابینا و کم بینا چه اقداماتی را انجام داده است؟ گفت: کارها بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور در جهت ارائه خدمات به نابینایان و کم بینایان شامل؛ راه اندازی سیستم گویا در بعضی خودپردازها،استفاده از صفحه کلید برجسته در بعضی خودپردازها، سطوح خاص حرکت نابینان (کفپوش و …)،استوانه های الاستیک هشدار دهنده، ارایه خدمات بانکی بدون مراجعه به شعب،امکان اطلاع از موجودی حساب، پرداخت قبض و مسدودی کارت در سیستم تلفنبانک وامکان بهره برداری از سیستم صوتی تلفنبانک بوده است.

رییس‌گروه نظارت اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: جهت امکان تشخیص مبالغ اسکناس‌ها جهت روشندلان، علامات برجسته‌ای در گوشه‌ سمت چپ پایین اسکناس‌ها جهت ایجاد ا

وی تصریح کرد: همچنین ارایه خدمات متنوع از جمله انتقال وجه (ساتنا، پایا، سحاب و …) ، افتتاح حساب، صورتحساب، پرداخت قبض، خدمات چک، حواله ارزی، خدمات تسهیلات و معاملات برخط سهام از طریق اینترنت بانک و نیز امکان بهره برداری از درگاه های پرداخت جهت خرید انواع کالا و خدمات، کارت شارژ وارسال پیامک جهت مبالغ واریزی و برداشتی از دیگر خدمات بانکی جهت این عزیزان است.

آقایی پور خاطرنشان کرد: سایر اقداماتی که در شعب بانک های متفاوت با توجه به امکانات و شرایط موجود جهت نابینایان معلولین و جانبازان فراهم شده است است شامل؛ راه اندازی خودپردازها در ارتفاع مناسب (ارتفاع یک متری از زمین مناسب جهت افراد دارای صندلی چرخدار)،ایجاد اتوبانک وتجهیز شعب ۲۴ ساعته به درب های هوشمند که صرفا با استفاده از کارت خودپرداز باز می شود وایجاد رمپ، بالابر و راه اندازی آسانسور، تعبیه بازوی الکترونیکی جهت درب ورودی شعب و یا درب اتوماتیک جهت تسهیل دسترسی معلولین به فضای شعبه می شود.

چاپ اسکناس‌های تازه با توانایی استفاده جهت نابینایان و کم بینایان

وی ادامه داد: همچنین تلاش جهت ساخت ورود هم سطح با پیاده رو یا حداکثر راه اندازی یک پله؛ ایجاد پارکینگ خاص معلولین در بعضی ساختمان های بانک ها؛ ایجاد گیشه ای نشسته و پیشخوان های کوتاه؛ برطرف موانع فیزیکی و معماری در محوطه و پیاده رو وتجهیز بعضی شعب و باجه های بانک ها به منظور ارایه خدمات کامل الکترونیکی مشمول بر افتتاح حساب، صدور کارت، پرداخت قبوض، ارایه رسید برجسته و … جهت نابینایان و کم بینایان (نظیر شعب نمونه بانک های شهر، سپه، تجارت و پست بانک) است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دستگاه های خودپرداز جهت دسترسی افراد دارای معلولیت حرکتی در ارتفاع و شرایط مناسب راه اندازی نمی شود؟ به چه علت این دستگاه ها جهت کاربری مستقل نابینایان مناسب سازی نمی شود؟ ، گفت: راه اندازی خودپرداز دارای استانداردهایی است که از طرف شرکت های سازنده این دستگاه ها اعلام می شود و در تمامی کشورها راه اندازی و بهره برداری از این دستگاه ها بر اساس همین دستورالعمل ها صورت می پذیرد که البته در بعضی مکان ها به علت پرسشها موجود و یا عدم اطلاع کافی پرسنل بانک ها، مکان یابی دقیق و مناسبی جهت این دستگاه ها صورت نگرفته است که البته درصد بسیار کمی از دستگاه ها را مشمول بر می شود.

وی افزود: در بعضی بانک ها دستگاه های خودپرداز به صفحه کلید برجسته و سیستم گویا تجهیز شده است است که با توجه به یکسان نبودن علامات در صفحات کلید و همچنین عدم گویاسازی کامل بهره برداری از این دستگاه ها جهت کم بینایان تسهیل و جهت نابینایان امکان پذیر نیست.

آقایی پور گفت: این اداره برنامه هایی به منظور ارائه خدمات بهتر به نابینایان و کم بینایان با راه اندازی دستگاه های مناسب ایشان در مناطقی که زیاد مورد تردد ایشان هست، در دست دارد و بدهید منظور با شرکت بهزیستی مکاتبه شد که در جواب اعلام داشتند که راسا با بهزیستی های استان مکاتبه کنید که این اداره نیز اقدام به جمع آوری اطلاعات مربوط از شرکت های بهزیستی استان های کشور کرد که تاکنون حدود ۲۴ بانک اطلاعات مورد نظر را ارسال کرده اند.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که رویکرد سیستم بانکی جهت لحاظ شرایط شهروندان دارای محدودیت جسمی و حسی، تسهیل خدمات به آنان و رعایت کرامت این افراد در شعب بانکی چیست؟ افزود: صدور بخشنامه شماره ۱۳۸۸۱۶ مورخ ۲/۷/۱۳۸۸ مدیریت کل نظارت بر بانک ها و مؤسسات اعتباری این بانک به شبکه بانکی مبنی بر آینده نگری امکانات مورد نیاز جهت سهولت تردد جانبازان و معلولین در ساختمان های جدیدالاحداث و همچنین برطرف نقایص موجود در شعب وواحدهای قدیمی و تخصیص یکی از باجه ها با راه اندازی تابلو خاص جانبازان و معلولین (ترجیحا نزدیک ترین باجه به درب ورودی شعب و واحدها) به منظور تسریع در ارایه خدمات به این عزیزان.

وی گفت: با توجه به درصد کم جمعیت معلولین و جانبازان به کل جمعیت و پراکندگی ایشان در کشور، هزینه بالای تبدیل تمامی دستگاه های ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی (مانند خودپرداز، کیوسک و …) شبکه بانکی امکان انجام عوض کردن و مناسب سازی در تمامی دستگاه های راه اندازی شده است جهت بهره برداری روشندلان را نداشته و صرفا می تواند در سفارش های آتی، خرید و راه اندازی دستگاه های دارای کیفیت مناسب را مدنظر قرار دهد.

آقایی پور افزود: بدهید منظور این بانک نیاز دارد تا اطلاع دقیقی از مکان هایی که با راه اندازی ابزار تازه ارایه خدمات بانکداری الکترونیکی (دستگاه های خودپردازد، کیوسک های خدمات رسانی بانکی و …) به منظور ارایه مقرون به صرفه ترین و بیشترین میزان خدمات رسانی به این عزیزان را داشته باشد.

وی تصریح کرد: در این راستا مکاتباتی با شرکت های بهزیستی استان ها صورت گرفته تا اطلاعاتی در خصوص تعداد روشندلان ساکن در کشور به تفکیک استان و شهرستان های محل سکونت و آدرس مکانهایی که این عزیزان در آن بیشترین رفت و آمد را دارند، مانند کانون ها، انجمن های مربوط به روشن بینان و یا آدرس و شماره تماس مراکز بهزیستی در هر شهرستان، در اختیار این بانک قرار گیرد تا بتوانیم با همکاری شبکه بانکی کشور نسبت به ارایه خدمات بهتر به این عزیزان اقدام کنیم.

آقای پور گفت: جهت امکان تشخیص مبالغ اسکناس ها جهت روشندلان، علامات برجسته ای در گوشه سمت چپ پایین اسکناس ها جهت ایجاد امکان تشخیص مبالغ به شرح زیر به چاپ رسیده است.

۱ / ۵۰۰۰ ریالی علامت مخصوص روشندلان : یک خط و دو دایره برجسته زیر آن

ابعاد اسکناس: ۱۵۴ * ۷۵

۲ / ۱۰۰۰۰ ریالی دو خط افقی موازی؛

ابعاد اسکناس : ۱۶۰ * ۷۷ میلیمتر

۳ / ۲۰۰۰۰ ریالی سه دایره برجسته؛

ابعاد اسکناس : ۱۶۳ * ۷۹ میلیمتر

۴ / ۵۰۰۰۰ ریالی سه دایره برجسته عمودی؛

ابعاد اسکناس : ۱۶۶ * ۷۹ میلیمتر

۵ / ۱۰۰۰۰۰ چهار دایره برجسته به رنگ قهوه ای؛

ابعاد اسکناس: ۱۶۶ * ۷۹ میلیمتر

واژه های کلیدی: اداره | مرکزی | اسکناس | اندازی | دستگاه | خدمات حساب | اخبار اقتصادی و بازرگانی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : blogzz